🌟HITEHAGYÁS âŁïž

„💞Én nĂ©pem! EmlĂ©kezzĂ©l csak: mit koholt BĂĄlĂĄk, MoĂĄbnak kirĂĄlya, Ă©s mit felelt nĂ©ki BĂĄlĂĄm, a Beor fia? SittimtƑl fogva GilgĂĄlig, hogy megismerjed az Úr igazsĂĄgos cselekedeteit.” MikeĂĄs 6:5.

Aki BĂĄlĂĄkot tanĂ­totta

Izrael gyƑztes seregei örömteli szĂ­vvel Ă©s Istenben megĂșjult hittel tĂ©rtek vissza BĂĄsĂĄnbĂłl...
Az Ă­gĂ©ret földjĂ©tƑl csak a JordĂĄn vĂĄlasztotta el Ƒket. 
A folyĂł tĂșloldalĂĄn pĂĄlmafĂĄktĂłl ĂĄrnyĂ©kolt gazdag sĂ­ksĂĄg terĂŒlt el, amelyet zöldellƑ növĂ©nyek borĂ­tottak Ă©s bƑvizƱ forrĂĄsokbĂłl eredƑ folyĂłk öntöztek. 
A sĂ­ksĂĄg nyugati hatĂĄrĂĄnĂĄl JerikĂł tornyai Ă©s palotĂĄi emelkedtek, Ă­gy pĂĄlmafa-ligeteitƑl övezve „pĂĄlmafĂĄk vĂĄrosĂĄnak” neveztĂ©k (5MĂłz 34:3).

A JordĂĄn keleti partjĂĄn a folyĂł Ă©s a magas fennsĂ­k között - amelyen mĂĄr ĂĄtvonultak -, több kilomĂ©ter szĂ©les sĂ­ksĂĄg terĂŒlt el a folyĂł mentĂ©n. E vĂ©dett völgy forrĂł Ă©gövi Ă©ghajlatĂș volt; itt virult a sittim vagy akĂĄcfa, amelyrƑl a völgyet Sittim völgyĂ©nek neveztĂ©k.
Itt tĂĄboroztak az izraelitĂĄk Ă©s a folyĂł mentĂ©n hĂșzĂłdĂł akĂĄcliget megfelelƑ nyugalmat biztosĂ­tott nekik.
De e vonzĂł környezetben oly bƱnnel talĂĄlkoztak, amely a felfegyverzett hatalmas seregnĂ©l, vagy a pusztĂĄk vadĂĄllatainĂĄl is veszedelmesebb volt. 
E termĂ©szetadta elƑnyökkel rendelkezƑ vidĂ©ket tisztĂĄtalannĂĄ tettĂ©k lakĂłi.
FƑistenĂŒk a BaĂĄl nyilvĂĄnos tiszteletein ĂĄllandĂłan a legromlottabb Ă©s a leggonoszabb jeleneteket mutattĂĄk be...
Izrael elƑször alig Ă©rintkezett pogĂĄny szomszĂ©daival, de idƑvel midiĂĄnita nƑk lopakodtak be a tĂĄborba. MegjelenĂ©sĂŒk nem keltett riadalmat, nyugodtan folytathattĂĄk tervĂŒket Ășgy, hogy ez MĂłzes figyelmĂ©t sem keltette fel.
E nƑk cĂ©lja az volt, hogy a zsidĂłkkal valĂł kapcsolatukkal Ƒket Isten törvĂ©nyĂ©nek ĂĄthĂĄgĂĄsĂĄra csĂĄbĂ­tsĂĄk, figyelmĂŒket a pogĂĄny szertartĂĄsokra Ă©s szokĂĄsokra irĂĄnyĂ­tva bĂĄlvĂĄnyimĂĄdĂĄsra kĂ©sztessĂ©k. IndĂ­tĂ©kaikat a barĂĄtsĂĄg leple alĂĄ rejtettĂ©k, Ășgyhogy mĂ©g a nĂ©p felĂŒgyelƑi sem gyanakodtak.
BĂĄlĂĄm tanĂĄcsĂĄra a moĂĄbitĂĄk kirĂĄlya (BĂĄlĂĄk) isteneik tiszteletĂ©re nagy ĂŒnnepsĂ©get rendezett Ă©s titokban megbeszĂ©ltĂ©k, hogy BĂĄlĂĄm vegye rĂĄ az izraelitĂĄkat a rĂ©szvĂ©telre.
Nem volt nehĂ©z szĂĄmĂĄra a cĂ©l elĂ©rĂ©se, miutĂĄn Ƒt Izraelben is Isten prĂłfĂ©tĂĄjĂĄnak tartottĂĄk.
A nĂ©p nagy rĂ©sze vele ment az ĂŒnnepsĂ©g megtekintĂ©sĂ©re.
Tiltott terĂŒletre merĂ©szkedtek s Ă­gy SĂĄtĂĄn hĂĄlĂłjĂĄba kerĂŒltek.
ZenĂ©tƑl Ă©s tĂĄnctĂłl mĂĄmorosan, a pogĂĄny papnƑk szĂ©psĂ©gĂ©tƑl elbƱvölve, megszegtĂ©k Isten irĂĄnti hƱsĂ©gĂŒket.
Amint egyesĂŒltek a mulatsĂĄgban Ă©s lakomĂĄban, a bor fogyasztĂĄsa eltompĂ­totta Ă©rtelmĂŒket.
A szenvedĂ©ly ĂșrrĂĄ lett felettĂŒk, s miutĂĄn lelkiismeretĂŒket ily mĂłdon beszennyeztĂ©k, a moĂĄbitĂĄk rĂĄbeszĂ©ltĂ©k Ƒket a bĂĄlvĂĄnyok elƑtti meghajlĂĄsra. 
Áldozatot vittek pogåny oltårokra és részt vettek a szertartåsokon.
NemsokĂĄra a mĂ©reg halĂĄlos fertƑzĂ©skĂ©nt terjedt Izrael tĂĄborĂĄban. 
Azok, akik a harcban legyƑztĂ©k ellensĂ©geiket, legyƑzettek a pogĂĄny asszonyok ravaszsĂĄga ĂĄltal.
A nĂ©p megbabonĂĄzottnak lĂĄtszott. VezetƑi Ă©s fejedelmei jĂĄrtak elƑl a törvĂ©nyszegĂ©sben Ă©s a nĂ©p közĂŒl sokan bƱnösök voltak abban, hogy a hitehagyĂĄs nemzetivĂ© lett.
„És odaszegƑdĂ©k IzrĂĄel BĂĄl-PeĂłrhoz” (4MĂłz 25:3).
Amikor Mózes felfigyelt erre és észrevette a gonoszsågot, az ellenség annyira eredményes volt, hogy az izraelitåk mår nemcsak részt vettek Peór hegyeinél a féktelen imådatban, hanem sajåt tåborukban is kezdték gyakorolni a pogåny szertartåsokat.
Az Ƒsz vezetƑ felhĂĄborodott Ă©s Isten haragja fellobbant.
Gonosz mesterkedĂ©sĂŒk megtette azt, amit BĂĄlĂĄm minden varĂĄzslĂĄsa sem tudott elĂ©rni - elvĂĄlasztottĂĄk Ƒket az igaz IstentƑl. A gyorsan bekövetkezƑ Ă­tĂ©let rĂĄdöbbentette a nĂ©pet szörnyƱ bƱnĂ©re. 
BorzasztĂł pestisjĂĄrvĂĄny tört ki a tĂĄborban, melynek hamarosan tĂ­zezrek estek ĂĄldozatul. 
Isten elrendelte, hogy e hitehagyĂĄs vezetƑit a bĂ­rĂĄk öljĂ©k meg...
MindnyĂĄjan Ă©reztĂ©k a bĂŒntetĂ©s igazsĂĄgossĂĄgĂĄt, s a nĂ©p a szent sĂĄtorhoz sietett, sĂ­rva Ă©s mĂ©ly alĂĄzattal vallotta be vĂ©tkĂ©t.
Mialatt Ƒk Isten elƑtt sĂ­rtak a sĂĄtor ajtajĂĄnĂĄl, Ă©s a csapĂĄs mĂ©g szedte halĂĄlos ĂĄldozatait, s a bĂ­rĂĄk rettenetes megbĂ­zatĂĄsukat hajtottĂĄk vĂ©gre; Zimri, az elƑkelƑ izraelitĂĄk egyike merĂ©szen jött a tĂĄborba egy midiĂĄnita parĂĄzna nƑ „a midiĂĄn fejedelem leĂĄnya” tĂĄrsasĂĄgĂĄban, aki Ƒt sĂĄtorĂĄba kĂ­sĂ©rte.
Sohasem volt a bƱn merĂ©szebb vagy konokabb. 
BortĂłl felhevĂŒlten, Zimri bƱnĂ©vel „Sodoma mĂłdjĂĄra” kĂ©rkedett (Ésa 3:10) Ă©s gyalĂĄzatĂĄt dicsƑítette.
A papok Ă©s vezetƑk fĂĄjdalmukban Ă©s megalĂĄzottsĂĄgukban sĂ­rva borultak le „a tornĂĄcz Ă©s az oltĂĄr között” (JĂłel 2:17).
RemegƑ szĂ­vvel kĂ©rtĂ©k Istent, kĂ­mĂ©lje meg nĂ©pĂ©t Ă©s ne hagyja szĂ©gyenben öröksĂ©gĂ©t, amikor Izrael eme fejedelme az egĂ©sz gyĂŒlekezet szeme lĂĄttĂĄra kĂ©rkedik bƱnĂ©vel, mintha kihĂ­vnĂĄ Isten bosszĂșjĂĄt Ă©s gĂșnyolnĂĄ a nemzet bĂ­rĂĄit.
FineĂĄs, EleĂĄzĂĄr pap fia felkelt a gyĂŒlekezet közĂŒl Ă©s dĂĄrdĂĄt ragadvĂĄn „bemĂ©ne az izraelita fĂ©rfi utĂĄn a sĂĄtorba, Ă©s ĂĄltaldöfĂ© mindkettƑjĂŒket” (4MĂłz 25:8).
Így megszƱnt a csapĂĄs, s ezĂ©rt a papot, aki vĂ©grehajtotta az isteni Ă­tĂ©letet, egĂ©sz Izrael elƑtt tiszteltĂ©k Ă©s nĂ©ki Ă©s egĂ©sz hĂĄzĂĄnak örökre megerƑsĂ­tetett a papsĂĄg.



Megjegyzések